#دکتر_کاظم _معتمدنژاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مطالعات و آموزشهایی را در ارتباطات و توسعه بنیان نهاد که نقد الگوهای تقلیدی از غرب درکانون آنها قرار داشت. او «بازنگری الگوهای ارتباطی غربی» را درفرایند توسعه که تحت تأثیر منافع تجارتی وفشارهای موسسات تبلیغاتی شکل میگیرد، ضروری میدانست. ایشان بازنگری درآموزشهای ارتباطات و طراحی برنامههای جدید آموزشی را دنبال می کرد تا بتواند روزنامه نگاران وکارشناسان متخصص را درسطح نیازهای ملی تربیت کند.
نظر دکتر معتمدنژاد در باره جامعه اطلاعاتی
در باره تکنولوژی نوین ارتباطی و به ویژه برنامههای تلویزیونی از طریق پخش مستقیم ماهوارهای و نظریه پردازیهای خوشبینانه در مورد کاربردهای مثبت ارتباطات، که با تاکید بر فرا رسیدن عصر «جامعه اطلاعاتی» عرضه شدهاند، دکتر معتمدنژاد معتقد بود که به سبب اهمیت تاثیرگذاریها و حساسیت انگیزیهای این تکنولوژی ها، باید با واقعبینی و مصلحتاندیشی و آیندهنگری مورد نظر قرار گیرند.
ایشان می گفت باید به تناسب دگرگونیهای بنیادینی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز سیاستها و برنامهریزیهای ارتباطی در سطح بینالمللی رخ داده است، برنامههای آموزشی و سیاست گذاریهای ارتباطی در ایران تحول یابد. اساس این تحول که هم سطوح علمی و آموزشی و هم سطوح برنامهریزی و اجرایی را در برمیگیرد، تحول در نگرشها و ایجاد ساختارها و نهادهای متناسب» است. تأکید فراوان او بر شناخت آثار و پیآمدهای ورود به «جامعۀ اطلاعاتی و ارتباطی» و کوشش برای تبیین نقش «وسایل ارتباطی آزاد، مستقل و کثرتگرا» در این موقعیت و تأسیس و گسترش نهادهای مستقل و نوین ارتباطی درحوزۀ آموزش، پژوهش و امورحرفهای و تخصصی بوده است.
برچسبها: نظر دکتر معتمد نژاد درباره جامعه اطلاعاتی , دکتر محکی , مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات , دانشگاه علامه طباطبایی_ , دانشکده ارتباطات مروری بر کتاب درآمدی بر مطالعات ارتباطی نوشته جان فیسک (مقدمه)...
ما را در سایت مروری بر کتاب درآمدی بر مطالعات ارتباطی نوشته جان فیسک (مقدمه) دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 150 تاريخ: پنجشنبه 23 آذر 1396 ساعت: 15:33